Participatory Communication of Batam City SMEs in Supporting Tourism Development
DOI:
https://doi.org/10.37535/101011120249Keywords:
Participatory Communication, SMEs, Tourism, BatamAbstract
Seeing the current development of the Covid-19 pandemic, the government has again changed its policies in various sectors, including MSME activities and tourism. One of them is the city of Batam which has reopened tourism for both local and foreign tourists. BPS stated that the tourism sector has collapsed. Based on Bappenas data, tourism to Indonesia's GDP is around 4 percent per year. Batam City has opened tourism between countries through a travel bubble, which is an agreement between countries that allows international air travel by reducing restrictions or with applicable provisions. The focus of this study is to examine the participatory communication of MSME actors in the city of Batam in developing its tourism. Tufte & Mefalopulus stated that participatory communication is a dialogical and horizontal communication approach, by identifying problems and finding solutions so that in implementing the strategies that have been discussed. The data collection technique in this study was through interviews with MSME actors. The results of the study showed that participatory communication allows MSME actors to find solutions in dialogical communication to be able to develop tourism.References
Alansori, A. dan E. L. (2020). Kontribusi UMKM Terhadap Kesejahteraan Masyarakat. CV Andi Offset.
Anggarini, D. R. (2021). Kontribusi Umkm Sektor Pariwisata Pada Pertumbuhan Ekonomi Provinsi Lampung 2020. EKOMBIS REVIEW: Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan Bisnis, 9(2), 345-355.
Aris. (2022). UMKM Kota Batam harus Punya Power. Diperoleh dari https://metro.batampos.co.id/umkm-kota-batam-harus-punya-power/
Barsei, A. N. (2022). Travel Bubble Policy In Indonesia: Opportunities And Challenges. The Sunan Ampel Review of Political and Social Sciences, 2(1), 30-45.
Dewi, M., Nulul, N, A. (2018). Komunikasi Partisipatif Masyarakat Industri dalam Mendukung Branding Kota Madiun. Jurnal Ilmu Komunikasi. 15(1). Diperoleh dari https://ojs.uajy.ac.id/index.php/jik/article/view/1340
Febrianita, R., Pratama, R, S., Budiasih, J, D., Musa, F, B., Ismail, T. (2022). Peran UMKM Sebagai Penunjang Peningkatan Pariwisata di Daerah Pesisir di Kelurahan Kedungcowek. Karya Jurnal Pengabdian Masyarakat. 2(2). Diperoleh dari https://jurnalfkip.samawa-university.ac.id/KARYA_JPM/article/view/131/116
Hamdani. (2020). Mengenal Usaha Mikro Kecil dan Menengah (UMKM) Lebih Dekat. Uwais Inspirasi Indonesia.
Hanim, L., Noorman, MS. (2018). UMKM (Usaha Mikro, Kecil & Menengah) & Bentuk-Bentuk Usaha. UNISSULA PRESS. Jawa Tengah.
PresMedia. (2022). Travel Bubble Dicabut, Wisman Singapura Dan Sejumlah Negara Ini Bisa Gunakan BVK Dan VOA Ke Kepri. Diperoleh dari https://presmedia.id/berita-47081/travel-bubble-dicabut-wisman-singapura-dan-sejumlah-neg
Tufte, T dan Mefalopulos, P. (2009). Participatory Communication: A Practical Guide. Washington (US): World Bank.
Sinaga, D., Winoto, Y., Perdana, F. (2016). Membangun Komunikasi Partisipatif Masyarakat Upaya Melestarikan Tanaman Salak Lokal di Manonjaya Tasikmalaya. Jurnal Kajian Informasi & Perpustakaan. 4(2). Diperoleh dari https://jurnal.unpad.ac.id/jkip/article/view/10174/4800
Sukarni, N, F. (2018). Peran Komunikasi Partisipatif Masyarakat dalam Upaya Memperkenalkan Kampung Inggris di Desa Pare Kediri Jawa Timur. Jurnal Pustaka Komunikasi. 1(2). Diperoleh dari https://journal.moestopo.ac.id/index.php/pustakom/article/view/709
Sutowo, I, R. (2020). Komunikasi Partisipatif dalam Pengembangan Kewirausahaan Sosial di Pandeglang, Banten. EXPOSE: Jurnal Ilmu Komunikasi. 3(1). Diperoleh dari http://e-journal.president.ac.id/presunivojs/index.php/EXPOSE/article/view/885
Soedarso., Nurif, M., Windiani. (2014). Potensi dan Kendala Pengembangan Pariwisata Berbasis Kekayaan Alam Dengan Pendekatan Marketing Places (Studi Kasus Pengembangan Pariwisata di Kabupaten Bojonegoro). Jurnal Sosial Humaniora. 7(2). Diperoleh dari Https://Www.Researchgate.Net/Publication/316925373_potensi_dan_kendala_pengembangan_pariwisata_berbasis_kekayaan_alam_dengan_pendekatan_marketing_places_studi_kasus_pengembangan_pariwisata_di_kabupaten_bojonegoro
Ulya, F, N. (2022). "Travel Bubble" Indonesia-Singapura Dimulai Hari Ini, Patuhi Syaratnya. Diperoleh dari https://money.kompas.com/read/2022/01/24/131211026/travel-bubble-indonesia-singapura-dimulai-hari-ini-patuhi-syaratnya.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Lamria Fitriyani, Dewi Rachmawati
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Bagi artikel yang dimuat di Jurnal Communicare, berlaku aturan Hak Cipta sebagai berikut:
- Jurnal Communicare adalah pemegang hak untuk mempublikasikan artikel untuk pertama kalinya.
- Penulis tetap memegang hak cipta atas karya tulis yang terbit di Jurnal Communicare, dan dapat menggunakan karyanya dengan bebas, selama tidak melanggar peraturan.
- Karya yang dimuat di Jurnal Communicare berada dibawah lisensi Creative Commons Attribution 4.0 International License